Együttműködésre lépett a svájci Nestlé és francia riválisa, a Danone, hogy kifejlesszék a kizárólag hulladékból és megújuló alapanyagokból gyártott környezetbarát műanyag palackot – írta a Financial Times.
Miközben a környezetvédő csoportok részéről egyre nagyobb a nyomás az üdítőgyártókon, az élelmiszeripari cégek Origin Materials néven új biotechnológiai vállalatot alapítottak Kaliforniában: a cél az, hogy petróleum felhasználása nélkül olyan hulladékokból állítsanak elő műanyag palackot, mint a fűrészpor vagy a kartonpapír.
Iparági becslések szerint az elmúlt ötven évben hússzorosára nőtt a műanyagtermelés, jelentősen hozzájárulva ezzel a globális felmelegedésért felelősnek tartott üvegházhatást okozó gázok kibocsátásához, valamint a tengerek szennyezéséhez.
A PesiCo és a Coca-Cola már évek óta verseng azon, hogy melyikük tud hamarabb növényi alapú műanyag palackot kifejeleszteni.
A Nestlé és a Danone kezdeményezése új fordulatot hozhat, hiszen a vállalatok állítása szerint kizárólag hulladékanyagokat, így például fűrészporból vagy a növénytermesztésben a visszamaradt növényi hulladékot használnának fel a műanyag palack gyártásához.
Klaus Hartwig, a Nestlé Waters kutatás-fejlesztési igazgatója szerint az új eljárással megújuló nyersanyagokból készíthetnek üdítős palackokat, amelyeket aztán megfelelő módon újrahasznosíthatnak, jelentősen csökkentve ezzel a környezeti lábnyomot.
A Nestlé és a Danone már 2020-ra szeretné elérni, hogy szinte a teljes kereskedelmi forgalomba kerülő myennyiséget a környezetbarát palackok adják.
A Nestlé palackozott vizei között található például a Perrier márka, míg a Danone az Evian tulajdonosa.
A Danone műanyagokkal foglalkozó kutatás-fejlesztési vezetője, Frederic Jouin szerint reális, hogy palackjaik előállításához hosszú távon egyetlen cseppnyi olajra sem lesz majd szükség.
A két óriáscég szerint technológiájuk a későbbiekben az egész üdítőipar számára elérhető lesz majd.
Mindazonáltal sokan szkeptikusok a bioműanyagokkal kapcsolatban, és úgy vélik, hogy mindezzel a cégek összezavarják a fogyasztókat és a környezetbarát döntés hamis illúzióját keltik bennük.